Porównanie zmian istniejących zapisów w nowelizacji Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. |
Numer art. |
Stary zapis |
Nowy zapis |
Wyjaśnienie |
(Art. 5 ust. 1) |
“Podmioty publiczne zapewniają dostępność cyfrową przez spełnienie przez ich stronę internetową lub aplikację mobilną wymagań określonych w załączniku do ustawy”. |
“Podmiot publiczny zapewnia dostępność cyfrową przez spełnienie przez jego stronę internetową, zarządzane elementy strony internetowej, jego aplikację mobilną lub zarządzane elementy aplikacji mobilnej wymagań określonych w załączniku do ustawy”. |
Wprowadza obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej wszelkich publikowanych treści na stronach internetowych. |
(Art. 5 ust. 3) |
“Wymagania określone w załączniku do ustawy uznaje się za spełnione, gdy podmiot publiczny zapewnia dostępność cyfrową z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 9, 10 i 11 normy EN 301 549 V2.1.2”. |
“Wymagania określone w załączniku do ustawy uznaje się za spełnione, gdy podmiot publiczny zapewnia dostępność cyfrową z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 9, 10 i 11 Polskiej Normy wprowadzającej normę ETSI EN 301 549 V3.2.1:2021”. |
Wskazanie obowiązującego numeru normy unijnej. Za każdym razem, gdy ta norma zostanie znowelizowana, jej zasady zaczynają również obowiązywać w Ustawie. |
(Art. 8 ust. 1) |
“Podmiot publiczny, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 1–4, których zadaniem publicznym jest prowadzenie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych lub osób starszych, może nie zapewniać dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z poniesieniem nadmiernych kosztów”. |
“Jeżeli wiązałoby się to z poniesieniem nadmiernych kosztów, podmiot publiczny, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 1–4, których zadaniem publicznym jest prowadzenie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych lub osób starszych, może nie zapewniać dostępności cyfrowej elementów strony internetowej lub elementów aplikacji mobilnej”. |
Mechanizm “nadmiernych kosztów” może być stosowany jedynie w wyjątkowych przypadkach popartych konkretnym uzasadnieniem. Mimo to podmioty i tak będą miały obowiązek dostosować jak najwięcej elementów. |
(Art. 8 ust. 3) |
“W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot publiczny przeprowadza ocenę zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej obejmującą: |
“W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot publiczny przeprowadza ocenę zapewnienia dostępności cyfrowej elementów strony internetowej lub elementów aplikacji mobilnej obejmującą: |
Spójne określenie wymagań dotyczących zakresu przeprowadzenia oceny zapewnienia dostępności cyfrowej. |
(Art. 8 ust. 4) |
“Wyniki przeprowadzonej oceny zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej dołącza się do deklaracji dostępności“. |
“Wyniki oceny zapewnienia dostępności cyfrowej, o której mowa w ust. 3, dołącza się do deklaracji dostępności strony internetowej lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, zwanej dalej „deklaracją dostępności”. |
Obowiązek dołączania wyników oceny zapewnienia dostępności cyfrowej do deklaracji dostępności. Nie wystarczy tych wyników umieścić gdziekolwiek na stronie. |
(Art. 10 ust. 1) |
“Podmioty publiczne sporządzają deklarację dostępności w sposób dostępny cyfrowo”. |
“Podmiot publiczny sporządza w sposób dostępny cyfrowo deklarację dostępności dla każdej wersji językowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej, w języku wersji strony internetowej lub aplikacji mobilnej, do której się odnosi”. |
Określenie w jakim języku powinna być publikowana deklaracja dostępności. |
(Art. 10 ust. 4 pkt 4-6) |
4) dane teleadresowe siedziby podmiotu publicznego wraz ze wskazaniem danych kontaktowych osoby wyznaczonej do realizacji spraw w zakresie dostępności cyfrowej w tym podmiocie publicznym;
5) informacje na temat utworzonych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej skrótów klawiszowych służących przemieszczaniu się po elementach strony internetowej lub aplikacji mobilnej i uruchamianiu dostępnych na nich funkcji;
6) informację o dostępności architektonicznej siedziby podmiotu publicznego dla osób niepełnosprawnych;
|
4) dane teleadresowe siedziby podmiotu publicznego wraz ze wskazaniem danych kontaktowych osoby lub komórki organizacyjnej wyznaczonej do realizacji spraw w zakresie dostępności cyfrowej w tym podmiocie publicznym;
5) informacje na temat utworzonych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej niestandardowych skrótów klawiszowych służących przemieszczaniu się po elementach strony internetowej lub elementach aplikacji mobilnej i uruchamianiu funkcji dostępnych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej;
6) informację lub link do informacji o dostępności architektonicznej siedziby podmiotu publicznego dla osób niepełnosprawnych;
|
Nowe zasady dot. uzupełniania deklaracji dostępności:
- oprócz wskazania konkretnej osoby kontaktowej, została dodana opcja określenia całej komórki organizacyjnej;
- należy podać informacje o skrótach klawiszowych, jeżeli są one niestandardowe;
- możliwość dodania linku do informacji o dostępności architektonicznej, zamiast wpisywać wszystko w samej deklaracji.
|
(Art. 10 ust. 4 pkt 8) |
8) link do deklaracji dostępności aplikacji mobilnej, w przypadku posiadania przez podmiot publiczny aplikacji mobilnej.
|
8) w przypadku strony internetowej – link do strony internetowej, z której można pobrać aplikację mobilną i deklarację dostępności tej aplikacji mobilnej, jeżeli podmiot publiczny posiada aplikację mobilną.
|
Podmiot publiczny zobowiązany jest do podania linku do deklaracji dostępności aplikacji mobilnej, jeżeli posiada on aplikację mobilną.
|
(Art. 10 ust. 7) |
7. “Podmiot publiczny publikuje deklarację dostępności:
1) strony internetowej – na tej stronie internetowej;
2) aplikacji mobilnej – na stronie internetowej wybranej spośród stron internetowych posiadanych przez ten podmiot oraz w tej aplikacji mobilnej;
|
7. “Podmiot publiczny publikuje deklarację dostępności posiadanej:
1) strony internetowej – na tej stronie internetowej albo innej odpowiedniej stronie internetowej;
2) aplikacji mobilnej – na stronie internetowej wybranej spośród stron internetowych posiadanych przez ten podmiot lub wraz z innymi informacjami, które są udostępniane podczas pobierania aplikacji;
|
Została dodana możliwość publikowania deklaracji dostępności na innej stronie należącej do podmiotu niż ta, której deklaracja bezpośrednio dotyczy.
|
(Art. 12 pkt 5) |
5) udostępnia informacje i dobre praktyki dotyczące przeprowadzania oceny zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 8 ust. 3”.
|
5) udostępnia informacje i dobre praktyki dotyczące przeprowadzania oceny zapewnienia dostępności cyfrowej, o której mowa w art. 8 ust. 3”.
|
Drobna zmiana dookreślająca.
|
(art. 18 ust. 1) |
1. “Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1, albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7:
|
1. “Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanych: strony internetowej, aplikacji mobilnej, elementu strony internetowej lub elementu aplikacji mobilnej, w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1, a w przypadku gdy podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub elementu aplikacji mobilnej – o ich udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7:
|
Dookreślenie dokładnych elementów, które osoba występująca z żądaniem o udzielenie dostępnej wersji może się ubiegać.
|
(Art. 19 ust. 5 pkt 2) |
2) pkt 2 i 3, wynosi do 5000 zł”.
|
2) pkt 2, wynosi do 5000 zł”.
|
Konsekwencja uchylenia art. 8 ust. 2.
|