INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania. Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w „Preferencje cookies”. W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityki cookies — ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityki cookies — ustawienia cookie

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Dostępność cyfrowa
stron instytucji publicznych

Zapewnij sobie spokój. Spełnij ustawowy obowiązek.
Zadbaj o dostępność cyfrową swojej Instytucji.
Razem z nami powiedz STOP cyfrowemu wykluczeniu.

Grafika ozdobna

Blog

SEO wzmacnia dostępność cyfrową. Grafika przedstawiająca harmonijną integrację optymalizacji dla wyszukiwarek i dostępności na stronie internetowej.

Dostępność i SEO - dlaczego powinny iść w parze?

Internet powinien być przestrzenią otwartą dla wszystkich, niezależnie od stopnia edukacji użytkownika czy niepełnosprawności. Według szacunków od 4 do 7 milionów osób w Polsce jest dotknięta jakimś stopniem niepełnosprawności. Dla takich osób korzystanie z sieci może być utrudnione, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe.

Stworzenie strony internetowej łatwo dostępnej dla wszystkich użytkowników ma wiele zalet. Dotrzesz do większej grupy odbiorców i potencjalnych klientów. Poprawisz swoje wyniki SEO (Search Engine Optimization) oraz zwiększysz widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

W jaki sposób Google promuje dostępność?

Sundar Pichai to Dyrektor Generalny Google — największej na rynku wyszukiwarki internetowej. Temat dostępności skomentował w następujący sposób: „Kiedy mówimy, że chcemy tworzyć (internet) dla wszystkich, to tak robimy. Dostępność jest wpisana w naszą misję i stanowi fundamentalną wartość firmy. Nie uznajemy problemu za rozwiązany, dopóki nie jest on rozwiązany dla wszystkich [...]”.

Od wielu lat Google zachęca twórców stron do zwracania uwagi na dostępność. Firma z Mountain View za każdym razem, gdy wypuszcza produkt na rynek, kładzie nacisk na dostosowanie go dla wszystkich użytkowników. W ten sposób daje dobry przykład pozostałym twórcom oprogramowania. Przykładami są Google Docs, które umożliwiają tworzenie dokumentów z opcją głosowego wprowadzania tekstu. Google Lighthouse, popularne narzędzie wykorzystywane do przeprowadzania audytów z poziomu przeglądarki Chrome. Ocenia daną stronę internetową pod kątem różnych kategorii. Jedną z nich jest dostępność strony (Accessibility). Im więcej punktów otrzyma strona w audycie, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdzie się ona wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Użytkownik jest zatem w stanie szybko ocenić czy standardy dostępności zostały na stronie poprawnie wdrożone. Jeśli wyniki audytu są oznaczone kolorem zielonym, to dobry znak. Wówczas można oczekiwać, że strona zajmie wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Dostępność strony, a jej wpływ na SEO

Wiele dobrych praktyk związanych z dostępnością jest wspólna dla SEO. Wśród nich jest szereg działań, o których powinien pamiętać każdy. Zwłaszcza osoby, które chcą, aby ich strona była dostępna dla wszystkich. Ważne jest, aby portal był przyjazny zarówno dla ludzi, jak i robotów wyszukiwarek.

Struktura strony

Powinna być przejrzysta i połączona logicznie w całość, należy przy tym pamiętać o:

  • prostej nawigacji,
  • stworzeniu mapy strony,
  • menu okruszkowym.

Zastosowanie powyższych elementów jest również esencją SEO. Dzięki takiej strukturze, Google odpowiednio zrozumienie Twoją stronę.

Nawigacja

Istotna dla osób odwiedzających stronę, aby w sposób łatwy i szybki znaleźli interesującą ich treść. Pomaga również wyszukiwarkom poznać hierarchię strony oraz zrozumieć które podstrony są wg webmastera najważniejsze dla użytkownika. Prosta nawigacja jest niezbędna szczególnie w przypadku niepełnosprawności ruchowej lub osób korzystających z czytników ekranu. Dzięki niej mogą swobodnie odwiedzać konkretne zakładki.

Mapa strony

Jest to rozwiązanie, które pomaga sprawnie poruszać się po stronie osobom niewidomym. Mapa umożliwia wyszukiwarkom znaleźć i zaindeksować wszystkie podstrony, z których zbudowany jest serwis. To pewnego rodzaju instrukcja, która jest bardzo przydatna zwłaszcza w przypadku dużych serwisów. Wynika to z faktu, że wyszukiwarka może pominąć lub zignorować niektóre podstrony. Mając zbiór informacji, algorytm nie przegapi żadnego miejsca.

Menu okruszkowe (breadcrumbs)

Okruszki wskazują użytkownikowi, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajduje. Dzięki czemu może on łatwo powrócić do strony głównej lub poprzedniej kategorii. Roboty wyszukiwarek dostają z kolei sygnał o podziale serwisu i jego tematyce. Jest to istotne w przypadku analizy strony pod kątem słów kluczowych. Ścieżka okruszków jest konieczna szczególnie w przypadku dużych, złożonych serwisów jak np. sklepy internetowe.

Struktura nagłówków

Nagłówki na stronach internetowych oprócz wizualnego wyróżnienia, oznacza się w kodzie specjalnymi znacznikami HTML - “H”. Istnieje sześć poziomów nagłówków - od najwyższego “H1” do najniższego “H6”. Jest to ważne w określeniu hierarchii treści umieszczonych na stronie. Tworząc nagłówki, należy stosować następujące zasady:

  • logiczny porządek,
  • kolejność użycia nagłówków, (np. poH2 należy zastosować nagłówek H3, a nie przechodzić do H4),
  • precyzyjny opis treści, która znajduje się pod nagłówkiem.

Nagłówki mają wskazać użytkownikowi czy dana treść jest warta jego uwagi. Dobrze dobrane nagłówki ułatwiają nawigację na stronie. Osoby, które korzystają z urządzeń asystujących, mogą łatwo przejść do konkretnej części artykułu.Tworzenie treści, która stanowi odpowiedź na problem/zapytanie użytkownika z poziomu wyszukiwarki jest jednym z najważniejszych czynników SEO. Użycie nagłówków, które dzielą treść na logiczne części, sprawia, że przekaz jest zrozumiały.

Opis alternatywny zdjęć (Alt)

Opis Alt umieszcza się w grafikach na stronie. Dzięki temu osoby, które nie mogą jej zobaczyć, będą wiedziały, co ona przedstawia. Alt jest umieszczony w kodzie strony i łatwo dostępny dla urządzeń asystujących. Opis grafiki powinien być zrozumiały i dokładny. Najlepiej, aby oddawał pełny kontekst i dostarczał  wyszukiwarkom informację na temat zawartości.

Napisy do filmów

Umieszczając na stronie filmy, zaleca się stosowanie napisów. W ten sposób ich treść będzie bardziej dostępna i skorzystają na tym osoby z problemami słuchu. Ponadto, materiał będzie można obejrzeć np. w miejscu publicznym lub tam, gdzie odtwarzanie dźwięku nie jest możliwe lub wskazane (np. biblioteka czy transport publiczny). Wyszukiwarki bazują na tekście, samo nagranie bez napisów niewiele powie robotom wyszukiwarek o jego treści. Tworzenie napisów nie jest procesem skomplikowanym, np. serwis YouTube posiada odpowiednie narzędzia, które umożliwiają ich tworzenie.

Jakość treści

Inną zasadą stosowaną w dostępności oraz mającą korzystny wpływ na wynik SEO, jest odpowiednio przygotowana treść. Artykuł powinien rozwiązywać problem i odpowiadać na pytanie użytkownika. Ponadto, treść musi być zrozumiała dla wszystkich użytkowników. Niezależnie jaki mają stopień wykształcenia czy poziom rozwoju intelektualnego. Dobrym przykładem takich działań jest Wikipedia. Portal stosuje uproszczoną wersję swoich artykułów. W ten sposób są one przystosowane do osób, które mają problem ze zrozumieniem złożonego tekstu.

Dbając o jakość treści, należy stosować:

  • krótkie, zwięzłe zdania i paragrafy,
  • unikać trudnych słów i powtórzeń,
  • wyjaśniać skróty i słowa specjalistyczne.

Ważne! Google zwraca szczególną uwagę na proste i jednocześnie wartościowe treści, które spełniają oczekiwania użytkownika.

Linki

Optymalizacja linków to kolejny ważny element w zakresie dostępności. Treść hiperłącza powinna być zrozumiała poza kontekstem. Oznacza to, że użytkownik przed kliknięciem winien wiedzieć, dokąd taki link kieruje. Taki odnośnik musi być wyszczególniony wizualnie. Od pozostałych treści będzie go odróżniać inny kolor oraz stosowanie podkreśleń. Unikanie w linkach treści typu: „Kliknij tutaj” jest podstawą do budowy przyjaznych linków. Niektórzy użytkownicy używają do przeglądania internetu wyłącznie klawiatury. W ten sposób przechodzą z jednego odnośnika do drugiego. Przez to nie czytają przy tym zdań, które poprzedzają bądź występują po linku. Linki to podstawa internetu i są bardzo ważne dla wyszukiwarek — pomagają lepiej zrozumieć treść strony. Dzięki odpowiedniemu linkowaniu strona może zyskać wysoką pozycję w rankingach wyszukiwania organicznego.

Dostępność i SEO: wnioski

Tematyka dostępności stron internetowych jest coraz trudniejsza. Niestety wielu twórców stron nadal traktują ją marginalnie. Skupiają się przede wszystkim na optymalizacji portali pod kątem wyszukiwarek. Przytoczone przykłady pokazują, że dostępność oraz SEO pokrywają się w wielu elementach. Dotyczą tych samych działań, jakie należy podjąć, aby strona była łatwo dostępna i przyjazna robotom wyszukiwarek. Paradoksem jest, że webmasterzy nie wiedzą o korzyściach, jakie daje dostępność. Optymalizacja strony zgodnie ze standardem WCAG 2.1. może poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google. Warto więc podjąć działania.

Umów się na bezpłatną konsultację!

Pola oznaczone gwiazdką (*) są obowiązkowe.
9+7 =

Sprawdź, co piszemy o dostępności

Potrzebujesz pomocy?
Skorzystaj z naszego helpdesk-u!

Mamy jedyne w Polsce, dedykowane Biuro Obsługi Klienta, ze specjalistami ds. dostępności cyfrowej, dla podmiotów publicznych, które z nami współpracują.