INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania. Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w „Preferencje cookies”. W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityki cookies — ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityki cookies — ustawienia cookie

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Dostępność cyfrowa
stron instytucji publicznych

Zapewnij sobie spokój. Spełnij ustawowy obowiązek.
Zadbaj o dostępność cyfrową swojej Instytucji.
Razem z nami powiedz STOP cyfrowemu wykluczeniu.

Grafika przedstawia miniaturową wersję człowieka na wózku inwalidzkim, który jest postawiony na laptopie z wyświetlaczem. Strzałka wskazuje ekran, a nad nim ikonki kolejno: braku sygnału, oka i ucha (sugerujące wsparcie stron dla niepełnosprawnych w tym zakresie).

Blog

Jak tworzyć nagłówki HTML zgodne z zasadami dostępności?

Dostępność cyfrowa to niezbędny element projektowania stron www, który pozwala na wygodne korzystanie z treści wszystkim użytkownikom, w tym osobom z niepełnosprawnościami. Podstawowym działaniem w tym zakresie jest poprawna budowa hierarchii nagłówków HTML. Wspomaga ona bowiem nawigację, usprawnia czytanie i pozytywnie wpływa na SEO. Dowiedz się, w jaki sposób porządkować nagłówki oraz jak wygląda ta sztuka w praktyce.

Czym jest nagłówek HTML?

Nagłówki HTML (ang. HTML headers) to specjalne znaczniki w języku HTML, które organizują strukturę tekstu na stronie internetowej. Tworzą hierarchię informacji, zaczynając od najważniejszych treści (nagłówek H1) do bardziej szczegółowych i podrzędnych informacji (nagłówki H2, H3, itd.). Każdy poziom ma swoje zastosowanie, a struktura nagłówków powinna być logiczna i spójna, aby pomóc użytkownikom i technologiom asystującym w lepszym odbiorze treści.

Nagłówki HTML mają kluczowe znaczenie z kilku perspektyw:

  • dla użytkowników – poprawiają czytelność strony, ponieważ dzielą treść na przystępne sekcje;
  • dla dostępności – są narzędziem nawigacyjnym, które pozwala osobom korzystającym z czytników ekranowych szybko przemieszczać się między sekcjami treści;
  • dla SEO – pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu struktury i hierarchii treści, co pozytywnie wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Gdzie stosuje się tego typu nagłówki i w jakim celu? 

Nagłówki HTML znajdują szerokie zastosowanie w różnych mediach i formatach internetowych, od tradycyjnych stron www, przez blogi, aż po złożone aplikacje oraz dokumenty dostępne online. Służą one przede wszystkim do tworzenia hierarchicznej struktury treści, co ułatwia jej przyswajanie oraz poprawia nawigację i dostępność strony.

  • Strony internetowe

Nagłówki są podstawowym elementem struktury treści na niemal każdej witryny internetowej, od stron głównych i informacyjnych, po podstrony z blogami, artykułami, katalogami produktów, czy stronami kontaktowymi.

  • Blogi i portale informacyjne

Artykuły blogowe i newsowe często wykorzystują nagłówki HTML, aby podzielić treść na mniejsze sekcje. Pomagają one wówczas w przeglądaniu tekstu, wyłanianiu najważniejszych informacji oraz zwiększają przejrzystość artykułów.

  • E-commerce (sklepy internetowe)

Na stronach produktowych oraz kategoriach produktów, nagłówki HTML pomagają użytkownikom szybko odnaleźć odpowiednie sekcje, takie jak opisy, specyfikacje techniczne, opinie klientów itp.

  • Dokumenty online i materiały edukacyjne

E-booki, poradniki, raporty i inne treści dostępne w formie HTML często stosują nagłówki, aby ułatwić czytanie i nawigację po dłuższych tekstach.

  • Aplikacje webowe

W interfejsach z dużą ilością treści lub danych, takich jak dashboardy i panele administracyjne, nagłówki HTML służą do wizualnego oddzielenia sekcji, co poprawia doświadczenie użytkownika.

Najpopularniejsze rodzaje nagłówków HTML i ich charakterystyka

  • H1: Nagłówek główny

Stosowany raz na stronę lub dokument, wskazuje na najważniejszą treść, czyli temat całej strony. Przykładowo, na stronie bloga H1 jest tytułem artykułu.

  • H2: Sekcje podrzędne

Służy do podzielenia treści na główne części i wprowadzenia kluczowych tematów. Na stronie artykułu blogowego H2 może być stosowane dla głównych podrozdziałów.

  • H3: Podsekcje

Nagłówki h3 dzielą tematy na mniejsze jednostki, co pozwala na bardziej szczegółowe przedstawienie treści w obrębie danego tematu.

  • H4, H5, H6: Dalsze poziomy szczegółowości. 

Używane są rzadziej, lecz w przypadku bardziej rozbudowanych treści pełnią funkcję bardziej szczegółowych podsekcji. W sklepach internetowych H4 może np. występować w sekcji „Opis techniczny”, aby rozdzielić poszczególne parametry.

Nagłówek zgodny z zasadami dostępności

Redagowanie nagłówków zgodnych z zasadami dostępności cyfrowej jest istotnym krokiem w tworzeniu stron i aplikacji internetowych otwartych na wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami. Ich prawidłowe wykorzystanie ułatwia nawigację, pozwala zachować czytelność treści oraz wspiera technologie asystujące, takie jak czytniki ekranowe. Zasady dostępności nagłówków wynikają ze standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) i stanowią fundament przyjaznej i funkcjonalnej strony internetowej.

Jak tworzyć nagłówki zgodne z zasadami dostępności?

  • Zachowanie logicznej hierarchii

Nagłówki powinny odzwierciedlać strukturę informacji, zaczynając od H1 jako głównego, a kończąc na bardziej szczegółowych, takich jak H2, H3 itd. Nie należy przeskakiwać poziomów (np. z H1 bezpośrednio na H3), ponieważ może to dezorientować użytkowników i utrudniać poruszanie się po stronie.

  • Stosowanie tylko jednego H1 na stronę

Nagłówek główny (H1) reprezentuje główny temat strony lub dokumentu. Dlatego powinien występować tylko raz, aby uniknąć zamieszania w hierarchii treści. Przykładowo: na stronie artykułu H1 to tytuł artykułu, podczas gdy H2 i niższe poziomy nagłówków organizują podsekcje treści.

  • Unikanie stosowania nagłówków wyłącznie dla stylu wizualnego

Nagłówki powinny być używane do tworzenia struktury treści, a nie jako element dekoracyjny. Aby stylizować tekst, lepiej zastosować odpowiednie klasy CSS – język stylizacji (Cascading Style Sheets).

  • Korzystanie z opisowych i zwięzłych nagłówków

Nagłówki powinny jasno wskazywać temat sekcji, której dotyczą. Ułatwia to ich szybkie przeglądanie. W ten sposób użytkownicy mogą intuicyjnie zrozumieć strukturę treści.

  • Podział długich tekstów na mniejsze sekcje

W przypadku rozbudowanych treści warto stosować nagłówki niższego rzędu, aby podzielić tekst na mniejsze, przystępniejsze fragmenty, co ułatwia czytanie i nawigację.

Przykładowy tekst blogowy z uwzględnieniem hierarchii nagłówków 

H1: Jak poprawić dostępność strony internetowej

H2: Co to jest dostępność cyfrowa?

H3: Dlaczego dostępność cyfrowa jest ważna?

H2: Zasady tworzenia dostępnych nagłówków

H3: Tworzenie hierarchii nagłówków

H3: Unikanie nadmiaru H1 na stronie

W tym przykładzie nagłówki są użyte w logicznej kolejności, co sprawia, że artykuł jest łatwy do przeglądania i nawigacji.

Przykładowa strona produktowa w sklepie internetowym

H1: Smartfon XYZ - Nowość na rynku!

H2: Opis produktu

H3: Najważniejsze cechy

H3: Specyfikacja techniczna

H2: Opinie klientów

H2: Podobne produkty

Taka struktura nagłówków pomaga użytkownikom szybko odnaleźć sekcje z interesującymi ich informacjami oraz ułatwia poruszanie się po stronie osobom korzystającym z czytników ekranowych.

Dostępna Polska – wsparcie przy tworzeniu dostępnych cyfrowo stron www

Tworzenie nagłówków bez doświadczenia i odpowiednich narzędzi jest nie tylko czasochłonne, ale również niezwykle trudne. A to dopiero kropla w morzu potrzeb dostępności cyfrowej. Mamy dla Ciebie jednak rozwiązanie – kompleksowo wdrażamy dostępność cyfrową w podmiotach publicznych przy minimalnym zaangażowaniu instytucji!

Dostępna Polska to zespół specjalistów, którzy zajmują się tworzeniem i wdrażaniem rozwiązań z zakresu dostępności. Działamy dla samorządów, związków sportowych, sądów i prokuratur oraz innych podmiotów publicznych. Wykonujemy audyty, na podstawie których wdrażamy autorskie i dostosowane do potrzeb moduły. Wszystko w zgodzie ze standardem WCAG, BIP i RODO. Naszych klientów otaczamy opieką, zapewniając wsparcie przez unikalny w skali kraju HelpDesk.

Sprawdź naszą ofertę już dziś!

Umów się na bezpłatną konsultację!

Pola oznaczone gwiazdką (*) są obowiązkowe.
6+7 =

Sprawdź, co piszemy o dostępności

Potrzebujesz pomocy?
Skorzystaj z naszego helpdesk-u!

Mamy jedyne w Polsce, dedykowane Biuro Obsługi Klienta, ze specjalistami ds. dostępności cyfrowej, dla podmiotów publicznych, które z nami współpracują.