INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania. Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w „Preferencje cookies”. W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityki cookies — ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityki cookies — ustawienia cookie

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Dostępność cyfrowa
stron instytucji publicznych

Zapewnij sobie spokój. Spełnij ustawowy obowiązek.
Zadbaj o dostępność cyfrową swojej Instytucji.
Razem z nami powiedz STOP cyfrowemu wykluczeniu.

Grafika przedstawia miniaturową wersję człowieka na wózku inwalidzkim, który jest postawiony na laptopie z wyświetlaczem. Strzałka wskazuje ekran, a nad nim ikonki kolejno: braku sygnału, oka i ucha (sugerujące wsparcie stron dla niepełnosprawnych w tym zakresie).

Blog

Dwie osoby z niepełnosprawnością z zainteresowaniem korzystają z dostępnej strony internetowej. Technologia staje się dla nich źródłem równych możliwości i informacji.

Europejski Akt o Dostępności - czy Twoja firma jest łatwo dostępna w internecie?

Dostępność cyfrowa umożliwia korzystanie z serwisów internetowych i aplikacji mobilnych osobom z niepełnosprawnościami. Mamy doświadczenie w budowaniu portalu z zachowaniem powyższych zasad, a co więcej prowadzimy dla naszych Klientów szkolenia i audyty z zakresu dostępności.

Co zawiera Europejski Akt o Dostępności

Dyrektywa Parlamentu i Rady UE 2019/882 znana także jako Europejski Akt o Dostępności (EAA) wprowadza istotne zmiany w podejściu do udostępnienia cyfrowych treści. W perspektywie kilku lat nie tylko instytucje publiczne, na których ten obowiązek już spoczywa, ale również niektóre przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terytorium Unii Europejskiej, będą zobligowane do wdrożenia zasad zawartych w Akcie. Wiąże się to z koniecznością udostępnienia zasobów cyfrowych w takiej formie, aby każdy użytkownik niezależnie od kondycji fizycznej czy stopnia niepełnosprawności miał możliwość z nich skorzystać.

Celem Europejskiego Aktu o Dostępności jest usprawnienie w krajach członkowskich Unii Europejskiej funkcjonowania rynku wewnętrznego pod kątem dostępności produktów oraz usług. Zadanie będzie realizowane poprzez zachowanie standardów jak na przykład wykorzystanie odpowiedniej architektury projektowania i tworzenia produktów cyfrowych. Wszystko po to, aby strony internetowe czy aplikacje mobilne oraz zawartych na nich treści, były łatwo dostępne dla wszystkich.

Jak stosować Europejski Akt o Dostępności?

Ważne jest, aby już na etapie projektowania strony internetowej przyjąć założenia, które umożliwią korzystanie z zasobów Twojego portalu, osobom:

  • niewidomym, niedowidzącym, nierozróżniającym kolorów - stosowanie odpowiednich barw i rozmiarów czcionek, zachowywanie kontrastów, stosowanie napisów alternatywnych w udostępnianych grafikach,
  • mającym problem ze słuchem - stosowanie napisów i audiodeskrypcji w materiałach audiowizualnych,
  • niemym,
  • o ograniczonej mobilności ruchowej,
  • z upośledzeniem funkcji poznawczych.

Według założeń Aktu o Dostępności Cyfrowej, zasoby opublikowane w internecie muszą być: dostrzegalne, funkcjonalne, zrozumiałe oraz rzetelne. Dzięki temu wszyscy użytkownicy serwisu internetowego otrzymają jednakowy przekaz lub informacje, niezależnie od technologii, jaka została wykorzystana do zaprezentowania treści.

Do kogo skierowany jest Europejski Akt o Dostępności

Kraje członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do 28 czerwca 2022 roku dostosować prawo wewnętrzne do wymogów wynikających z Aktu. Z kolei od 28 czerwca 2025 roku, postanowienia Europejskiego Aktu o Dostępności mają być w pełni egzekwowane we wszystkich krajach Unii. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą w kluczowych dla konsumenta branżach po prostu będą musiały mieć odpowiednio przygotowane zasoby cyfrowe oraz spełniać wymogi przewidziane w Europejskim Akcie o Dostępności. 

Wliczają się do nich takie branże jak:

  • producenci sprzętu i oprogramowania komputerowego,
  • bankowość,
  • e-book,
  • e-commerce,
  • cyfrowe systemy rezerwacji.

Należy podkreślić, że obowiązek wdrożenia nie będzie spoczywać na mikroprzedsiębiorstwach - firmach zatrudniających poniżej 10 osób, których roczne obroty nie przekraczają dwóch milionów euro. Nie musi to jednak oznaczać, że małe firmy nie będą traktować tematu dostępności poważnie. Tworzenie serwisów przyjaznych dla wszystkich użytkowników może okazać się nie tylko korzystne, a wręcz społecznie oczekiwane.

Łatwa dostępność a korzyści dla biznesu

Docelowo, korzyści, jakie wiążą się z wprowadzeniem Europejskiego Aktu o Dostępności, oznaczają dla firmy redukcję kosztów, ułatwienie działalności transgranicznej, a przede wszystkim - dotarcie do większej grupy potencjalnych klientów. Szacuje się, że obecnie 80 milionów obywateli Unii Europejskiej boryka się z jakimś stopniem niepełnosprawności i może uchodzić za osobę wykluczoną cyfrowo. Stanowi to znaczną grupę użytkowników internetu, wobec której nie można przejść obojętnie.

Przy zastosowaniu wytycznych wynikających z Europejskiego Aktu o Dostępności poza czynnikiem ekonomicznym dochodzi jeszcze kwestia postrzegania biznesu przez odbiorców. Firma może zyskać opinię społecznie odpowiedzialnej, co ma niebagatelne znaczenie w kontekście budowania świadomości marki oraz jej reputacji.

Osoby starsze lub niepełnosprawne zyskują dostęp do większej ilości produktów, usług i nie będą czuły się skazane na „cyfrowy ostracyzm". Zyskują więc na tym wszyscy. Dlatego dziedzina dostępności cyfrowej to nie tylko dobra wola, ale wręcz konieczność, która w dalszej perspektywie może zapewnić przewagę nad konkurencją.

Przyjazna firma w cyfrowym świecie

Europejski Akt o Dostępności spowodował wzrost zainteresowania przedsiębiorców problemami osób starszych oraz z niepełnosprawnością, którzy na co dzień korzystają z sieci. Powodem tego są nie tylko przepisy stanowione przez organy krajowe czy unijne, ale także wzrost świadomości w społeczeństwie oraz powszechny dostęp do Internetu, który według  swojej idei ma pozostać przestrzenią otwartą dla wszystkich. Nawet jeśli Twoja firma nie będzie zmuszona do wdrożenia wytycznych wynikających z Aktu, to pochylenie się nad tym obszarem z pewnością przyniesie wymierne korzyści.

Bycie liderem w danej dziedzinie daje niebagatelną przewagę nad resztą peletonu. Dostosowanie strony internetowej lub e-sklepu do Aktu stwarza okazję na zwiększenie sprzedaży, a także poprawę wizerunku firmy. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że osoba z niepełnosprawnościami jako miejsce zakupów wybierze portal, który będzie dla niej bardziej przyjazny. 

Budując stronę internetową, nie musisz kierować się tylko chęcią zysku. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to nie wymóg, ale chęć niesienia pomocy i wsparcia tym, którzy tego potrzebują. Jest to troska zarówno o ludzi, jak i o środowisko naturalne. Uwzględniając CSR w swojej strategii możesz stworzyć organizację, która będzie przyjazna osobom, dotychczas cyfrowo wykluczonym.

Jesteśmy agencją, która od ponad 20 lat działa na rynku, śledząc zmieniające się trendy, aspekty prawne i oczekiwania użytkowników. Stworzyliśmy ponad 75% stron internetowych dla polskich sądów i urzędów centralnych, a także setki witryn dla podmiotów prywatnych. Mamy wiedzę i doświadczenie w tworzeniu portali dostępnych cyfrowo. Chcesz wyprzedzić konkurencję? Czujesz potrzebę wdrożenia ułatwień dla odwiedzających Twoją stronę? Powiedz, czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą.

Umów się na bezpłatną konsultację!

Pola oznaczone gwiazdką (*) są obowiązkowe.
4+6 =

Sprawdź, co piszemy o dostępności

Potrzebujesz pomocy?
Skorzystaj z naszego helpdesk-u!

Mamy jedyne w Polsce, dedykowane Biuro Obsługi Klienta, ze specjalistami ds. dostępności cyfrowej, dla podmiotów publicznych, które z nami współpracują.